joi, 29 octombrie 2020



 "SA SE VADA CA GHETELE SUNT IN MAINI"


Eleva silitoare fiind, fiica-mea s-a bucurat mult de atentia si sustinerea noastra, a parintilor, dar si de cea a profesorilor care i-au apreciat inalt spiritul ei creativ. Avea 12 ani cand a obtinut un bilet la o tabara de vara desfasurata in Sighetul romanesc. L-a castigat ca invingatoare a unui concurs cu genericul "Ce stiu eu despre anii comunismului", anuntat de Academia Civica din Romania. Concursul a intrunit circa 150 de elevi intre 11 si 18 ani din Romania, Republica Moldova si Ucraina (Bucovina de Nord).

Rodica a apelat la ajutorul meu, intrebandu-ma ce tema sa aleaga si cum sa o desfasoare. I-am propus sa se inspire dintrun material de-al meu despre edificarea in piata Garii de Nord din Balti a unui monument consacrat memoriei fostilor represati si detinuti politici trimisi in siberii de regimul comunist. Il publicasem tocmai in acele zile in unul de ziarele editate la Chisinau.

S-a intors de la acea Scoala de vara din Sighet deosebit de impresionata. Mi-a aratat o poza cu poetesa Ana Blandiana. Cum s-au plimbat impreuna descult pe la o stana din Maramures. Si mi-a povestit cum poetesa a cerut celui care le-au fotografiat  "sa se vada ca ghetele sunt in maini".

Inspre toamna anului 1999, Fundatia "Academia Civica", presedinta a careea era aceeasi Ana Blandiana, a editat culegerea "Exercitii de memorie". Cartea cu peste 300 de pagini a inserat materiale scrise de participantii la concurs. Iar "Povestea unei statui neridicate", semnata de Rodica Dumbraveanu a fost plasata in paginile 210-211 ale cartii.

"O prima concluzie de ordin general este ca ceea ce stiu acesti elevi despre comunism nu stiu din scoala, ci din familie, de la vecini, de la prieteni, din ziare, din carti gasite intamplator. Dupa zece ani de libertate a informatiei, atat in Romania, cat si in Republica Moldova, scoala se afla inca in afara lantului informational care il face pe copil sa inteleaga istoria pe care trebuie sa o continue", scrie in Postfata culegerii Ana Blandiana.