joi, 22 octombrie 2020

GRIGORE BURDA DIN GERMANIA MA ITREABA DESPRE COLEGII LUI SI DESPRE SATUL IN CARE S-A NASCUT


Tot 28 martie 2010
Deunăzi primesc pe www.odnoklassniki.ru un mesaj din Germania, semnat de Grigore Burda. Este feciorul directorului meu de şcoală, dar şi conducătorului de clasă, Alexei Efimovici Burda. E şi un coleg de şcoală, deoarece şi-a făcut studiile doar cu un an mai târziu ca mine.

Mi-a spus că se află de vreo două decenii în Germania, că s-a acomodat la viaţa de acolo şi că se simte bine. Mi-a mai scris că comunică cu Maia, soră-sa aflată tot în Germania. Comunica in limba moldovenească, cu copiii – în limba rusă şi cu nepoţii şi ginerele – în germană.

Stau acum şi mă întreb cum de un evreu-moldovean, crescut şi educat în mediul moldovenesc, poate să treacă cu atâta uşurinţă prin această metamarfoză încât să accepte o asemenea schimbare a stării de lucruri, iar un moldovean păcătos, cum sunt eu, să nu-şi permite asemenea lux.

Zic, îmi pun această întrebare şi o raportez la interesul lui Grigore Burda faţă de ceea ce se întâmplă în R. Moldova, în Bălţi şi în Corlăteni. Grişa mă întreba în unul din mesaje ce mai fac colegii lui de clasă şi am simţit în acest interes o fire de moldovean sadea, chiar dacă părinţii lui, Dumnezeu să-i ierte, au fost dar şi el, se consideră evreu. Să fie un blestem al moldovenilor români?